Snabb Service!
Spar tid och pengar.

Välj trädfällning med kvalitet och service!

Trädfällning24 är en premiumtjänst för trädfällning. Vi är själva trädfällare och levererar tjänster som är 100% kvalitetsgranskade. Snabba svar och hög kundservice är vårt fokus - enkelt och maximalt mervärde för dig som kund!

  • Enkelt
  • Snabbt
  • Riktiga trädfällare och arborister

Skotare

Inom skogsbranschen finns det många verktyg och material att använda sig av. Det finns till och med flera olika slags fordon för att göra arbetet lättare under varierande förutsättningar. Ett fordon som underlättar mycket är en så kallad skotare.

Skotare är en form av skogsmaskin och den används i väglös terräng för transport av träddelar, skotning och rundvirke till en uppsamlingsplats med åtkomst för separatlastare med arbetskran eller timmerlastbil. Ofta utgörs uppsamlingsplatsen av en vägren ledande till en skogsväg där virket kan lastas i travar eller vältor beroende på trädslag och sortiment. Ramstyrning med tre eller fyra hjulpar ger skotaren möjlighet till snäva svängar på trånga utrymmen. För riktigt oländig terräng finns även bandgående skotare. Andra lastmaskiner har svårt att klara körningar på svår terräng med full last, men det har inte en skotare.

 

Så kom skotare till

Man tror att den första skotaren tillverkades redan under 1961. Den var baserad på en traktor med fyra stora gummihjul, servostyrd ramstyrning och hydraulisk drivning på bakhjulen. Självklart hade den också en lastande hydraulisk kran som klarade av 9,5 ton. Ford var det företag som blev intresserade av konceptet och startade en serietillverkning under 1964. Idag är de största tillverkarna av skotare CTL, Eco Log, Gremo, John Deere, Ponsse, Rottne och Komatsu Forest.

 

Skotarens teknik och uppbyggnad

Till skillnad från övriga lastmaskiner så är skotaren specialanpassad för att klara körning med full last i svår terräng. de har bland annat skogsanpassade däck och samtliga axlar är drivna för att ge största möjliga framkomlighet. De skogsanpassade däcken har ett lågt marktryck för att inte orsaka skador på marken och för att få ett bättre grepp. Dessa däck används inte hos lastmaskiner som istället används på hårda underlag, till exempel 800px-JohnD1710beredda vägar.

Oftast är maskinen allhjulsdriven och kan individuellt låsa ingående differentialväxlar i såväl bak – som framaxel. Eftersom skotare opererar på väglös mark är däcken skogsanpassade för ett bra markgrepp och för att minimera markskador. Chassit är vanligtvis uppbyggt med två boggiaxlar med två boggiväxellådor där drivhjulen sitter, ett på vardera sidan. Axlarna är uppbyggda för att ge en god framkomlighet även i svårast möjliga terräng. Drivning sker med hydrostatisk transmission, en hydraulisk kran används för lastning eller lossning och den är ofta utrustad med teleskopisk kranmekanik, vilket medför en lång räckvidd och förmåga att lasta exempelvis timmer inom en stor radie.

En skotare har ofta 8 eller 6 hjul och är försedd med en kran samt grip för att lasta av och på virket till sin lastbärare. De används vanligen tillsammans med en skördare.

 

Användningsområden för skotare

Olika skotare är anpassade för olika arbete. Små skotare är mycket rörliga och fungerar utmärkt till olika typer av gallringsuppdrag, men kan även användas för lättare avverkning. Medelstora skotare är nästan lika rörliga som små, men har en kraft och lastningskapacitet som även klarar slutavverkning. Stora skotare används när skotningsavstånden är långa och en hög kraft – och lastningskapacitet fordras.

Vad en skotare gör i svåra terränger är olika men det kan bland annat vara i samband med skogsavverkning som görs enligt två olika metoder: helstansmetoden eller kortvirkesmetoden.

Behöver du hjälp med trädfällning eller bortforsling i besvärlig terräng? Tveka inte att kontakt oss på Trädfällning24, vi har maskinerna som klarar jobbet! Självklart kommer vi alltid ut på ett kostnadsfritt möte där vi kan se vad som behöver utföras samt lämna en offert. Du är välkommen att fylla i formuläret eller ringa in till oss så bokar vi in en dag.